MaestroX spot wildlife tijdens de Inside Passage - Reisverslag uit Port Hardy, Canada van maestrox - WaarBenJij.nu MaestroX spot wildlife tijdens de Inside Passage - Reisverslag uit Port Hardy, Canada van maestrox - WaarBenJij.nu

MaestroX spot wildlife tijdens de Inside Passage

13 Augustus 2016 | Canada, Port Hardy

Zaterdag 13 augustus
Gisterenavond hebben we nog geprobeerd het wekkertje te zetten. Want ja, we moeten vanochtend vroeg vertrekken. Bij de receptie hebben we nog geprobeerd om het wekkertje om te ruilen, maar dat behoort helaas niet tot de mogelijkheden. Maar wel is er de telefonische wake-up call.
05:15 wake up call, als je de telefoon opneemt hoor je piepjes
05:20 2e wake up call. Ja, we zijn wakker. Nou ja, we zijn op.
05:30 We rijden naar de haven. Een ritje van nog geen 5 minuten en staan direct in de file.
Vreemd genoeg komen er nog maar 2 auto’s achter ons aan, we zijn kennelijk al wat laat en mogen dan ook als een van de laatste de klep van de boot inrijden. Een bestuurder van een campertje voor ons uit Duitsland heeft kennelijk mieren in zijn kleren zitten, om de 2 minuten springt hij uit zijn camper, dan weer om een flesje water uit zijn achterruim te halen, dan weer om een klepje dicht te doen. Goed, we rijden rond 06:15 de boot op. Tickets worden ingenomen, stootblokken om de auto en we zoeken een leuke plek op in de boot. Je kon nog een cabine voor de hele bootreis huren, maar omdat we toch praktisch alles van de zee willen volgen, hebben wij dat maar gelaten.
De voorspelde regen is gelukkig uitgebleven, wel hebben we een dikke mist. Als de boot dan ook, na diverse scheepstoeters om 07:30 vertrekt hebben we de haven al snel niet meer in zicht.
We kunnen kiezen voor stoelen die 45 graden gedraaid zijn richting zee of voor stoelen die rechtstreeks op zee uitkijken. En die kunnen ook nog eens in een semi ligstand. Nou, op de 1e rij zitten Jut en Jul. Laat de show maar beginnen!
De eerste 2 uur blijft de mist nog hangen en trekt langzaam op. Om 11:30 krijgen we de eerste attractie te zien op de Inside Passage tour (van 16 uur), de Grenville Channel. Hier vaart de boot juist door het smalste deel van de Inside Passage. En dit gaat zo’n 70 kilometer door. Gelukkig kunnen wij dit volledig mistvrij zien, leuk hoor, we spotten onderwijl naar het wildlife en we worden beloond met 3 dolfijnen, die wij in de verte zien springen. Echt fun. Om 12:30 komt Butedale in zicht, een oud plaatsje waar veel aan de visblikindustrie gedaan werd. Om 13:00 uur klinkt de kapitein weer door de intercom. Helaas niet om ons uit te nodigen voor de kapiteinslunch, maar om aan te kondigen dat we bij Swanson Bay zijn, een heel verhaal over de geschiedenis hiervan, wij zien enkel een oude schoorsteen staan.
Maar wat wel leuk is dat de kapitein vaak omroept dat er wildlife gespot is aan stuurboord. Gelukkig zitten wij aan de goede kant, dus kunnen we met de nodige regelmaat de stoel uitspringen om dan weer een bultrugwalvis, dan weer een gewone walvis te spotten. Soms op slechts 10 meter van de boot, soms weer een stuk verder. De boot vaart een lekker tempo, geen deining in het water en we turen rechts en links van het water.
Er staan op het dek een rits aan paparazi fotografen, met flinke toeters van lensen. Leuk om te zien dat als de kapitein aankondigt dat er weer een walvis aan bakboord gespot is, dat iedereen vlug door de deuren van de boot rent om ook hier deze ook vast te leggen. Soms is het loos alarm, dan is de walvis inmiddels weer naar de bodem gezakt en wij varen dan door.
We passeren zo onder meer Boat Bluff, Ivory Island en Dryad Point. Dit zijn punten, waar of nog een oude vuurtoren staat, of een aparte geschiedenis aan rust. De oude vuurtoren staat op zo’n verre afstand, dat hier amper een foto van te maken is.
Het is wel een lange zit aan boord, maar het is zeker de moeite waard. In de boot is nog een klein bioscoopzaaltje (waar de Olympische Spelen beachvolleybal Nederland - Canada live worden vertoont), maar daar hebben we geen interesse in. De boot staat vol met auto’s, campers en bussen en het is goed dat wij vooraf gereserveerd hebben. Zitplaatsen zijn er volop, wij zitten de hele dag met een Italiaanse ploeg, waarbij het een sport is wie als eerste weer een walvis spot.
Bij Bella Bella leggen we rond 16:45 aan, dit is een klein plaatsje aan het water, wat 2 x per week bevoorraad wordt door deze boot. Ook kan je hier met je auto nog van af en zie je het gehucht, waar wat bootjes heen en weer varen. Echt leuk om te zien is dat je hier ook de zalmen uit zee ziet springen. Niet zo af en toe, maar als je 5 minuten kijkt heb je er zeker al 40 springende zalmen gezien. Hier vist de locale bevolking dan ook op.
Het is een lange stop, rond 18:15 verlaat de boot weer de haven. We krijgen van de kapitein door dat de geplande eindtijd goed gehaald kan worden. We vertrekken Bella Bella weer, wat de goedkeuring van de Italianen kan dragen. We zien wel dat de mist weer komt opzetten, de scheepstoeters van de boot klinken volop en we gaan het laatste stuk op open zee. In de verte zien wij nog wat walvissen en dan wordt het donker.
Rond 23:15 komt de boot aan in Port Hardy, onze eindbestemming. Om 23:40 mogen we de boot afrijden en komen uiteindelijk om 23:55 aan bij ons motel in Port Hardy.
Een lange dag vandaag en gek om te zien dat het motel rond 00:00 uur vol stroomt met toeristen.