MaestroX ziet Lake Louise - Reisverslag uit Canmore, Canada van maestrox - WaarBenJij.nu MaestroX ziet Lake Louise - Reisverslag uit Canmore, Canada van maestrox - WaarBenJij.nu

MaestroX ziet Lake Louise

04 Augustus 2016 | Canada, Canmore

Donderdag 4 augustus
We zijn vanochtend vroeg wakker. Komt waarschijnlijk door de buurman, die vertrekt om half 7 uur ‘s ochtends met zijn dikke auto. Wij zijn nu toch al wakker en gaan er dan ook maar uit. Vandaag gaan we een merendag doen. Er staan er 3 op het programma.
Eerst pakken we Lake Minnewanka, vlakbij bij Banff.
Als het nog zo vroeg is, zo zonder toeristen met een opkomend zonnetje en de bootjes voor dagtochtjes nog aan de lijn liggen is het net alsof we in een ansichtkaart zijn komen aanrijden.
Dat is wel wat anders als we naar Lake Louise rijden. Wel weer via de mooie A1 route, die we gisteren ook al hebben genomen naar de Johnson Valley.
In eerste instantie is het nog lekker rustig op de route. Zo rustig zelfs dat een zwarte beer voor ons de weg opkomt. Als hij ons in de auto ziet, scharrelt hij snel weer het bos in.
Lake Louise is een druk plaatsje, een bakker en een koffiepunt, meer is het eigenlijk niet.
Maar hier komen we natuurlijk niet voor (alhoewel die bakker wel aangedaan is). We komen voor het meer, het Lake Louise. Het is ook het bekendste meer uit het Banff National Park.
Hordes met toeristen komen hiervoor en de weg er naar toe is dan ook erg druk. Iedereen parkeert ruimschoots voor het meer aan de kant van de weg zijn auto of camper.
Wij sluiten dan ook maar aan en lopen het laatste stuk. En dan worden we verrast door het meer met daarbij het gelegen chateau Lake Louise. Dit chateau is het broertje van het Banff Springs hotel, waar we gisteren waren. Enkel iets minder statig.
Het water van het meer heeft een turkooizen kleur, dat het gevolg is van de door gletsjes meegevoerde slib.
We lopen een half rondje om het meer en de toeristenstroom wordt minder. Het merendeel blijft enkel hangen op de aankomstplek van het chateau.
Op de terugweg willen we nog afslaan bij het Moraine Lake, dat in de boeken bekend staat als nog mooier dan Lake Louise. De weg er naar toe is echter afgezet, het is er gewoonweg te druk. Niemand mag de weg in. We horen dat misschien de weg over een uurtje weer open gaat. Je kan er nog wel met de bus heen. Het meer ligt op deze weg, zo’n 11 kilometer verderop. Lopen is geen optie. Koffie is dat wel. We gaan terug naar het dorp.
Als we het na de koffie dan toch maar proberen om er te komen (met de bus was echt geen optie), dan mag uiteindelijk niemand meer het park in. Iedereen wordt rechtsaf weggestuurd.
Wij bluffen gewoon maar dat we een reservering hebben staan voor het chique Chateau Lake Louise en voor ons gaan uiteraard de deuren open. Wij mogen, tot ongenoegen van anderen, de weg wel op. Het is nog net niet de klassieker vuile huichelaar van Renee de Haan over de speakers binnen komt, maar we zijn nu wel weer als enige in het park en resteert nu nog een volgende belemmering: is de weg naar Lake Moraine inmidels weer open?
En ja hoor, zien wij dat goed, staat daar aan de bergkant een beer? Jazeker, wij spotten een grizzlybeer, die lekker aan zijn lunch te knabbelen zit aan een vers kerstboompje. De groene takjes zijn de lekkerste.
Er ontstaat een heuse file van terugkomers uit het park die dit ook willen zien en een bear-jam is geboren.
Maar goed, we moeten nog dus naar dat meer. De weg is geopend, echter er mag pas 1 auto toegelaten worden als er 1 auto het park uit komt. Er staat een klein rijtje auto’s voor ons. Gelukkig zijn wij dan ook snel op de 11 kilometer weg. Ook hier is het druk langs de kant van de weg en parkeren wij onze auto een dikke kilometer voor het meer. Dit meer is inderdaad nog mooier (en lichter) van kleur. En je kan zelfs nog een uitzicht vanaf een berghelling doen. Echt indrukwekkend.
Genoeg water gezien vandaag. Op zoek naar een motel voor vanavond dan maar. We vinden in het plaatsje Golden het Swiss Village Motel, alweer iets Zwitsers. Dat is ons de vorige keer ook goed bevallen. Voor morgen zal het een moeilijker opgave worden een slaapplaats te vinden. De hotels in Jasper beginnen pas bij 400 euro per nacht. Wij vinden er wel wat op.

• 07 Augustus 2016 - 13:00

Gea:

wat gaaf een beer.zo iets kan je alleen van tv.
    of de dierentuin.

en maar jokken om binnen te komen. hi hi

• 08 Augustus 2016 - 20:13

Miranda: