MaestroX loopt Pieterpad Gennep-Vierlingsbeek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van maestrox - WaarBenJij.nu MaestroX loopt Pieterpad Gennep-Vierlingsbeek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van maestrox - WaarBenJij.nu

MaestroX loopt Pieterpad Gennep-Vierlingsbeek

Door: MaestroX

04 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

Bij het treinstation in Vierlingsbeek, jawel Vierlingsbeek is te bereiken met de trein, zetten wij onze auto neer en boemelen door naar Nijmegen. Toch nog een druk treintje zo ’s ochtends vroeg, maar de sfeer zit er goed in. In Nijmegen is het even wachten op de bus, die ons in een half uurtje naar Gennep brengt.We herkennen Gennep nog van de vorige keer, maar nu kunnen we het dorp eens goed bekijken. Met koffie op het terras, uitkijkend op het dorpsplein, veel luikjes en een zomers zonnetje, wat willen we nog meer. Ja, een vlaai, dat willen we, we zitten tenslotte in Limburg, maar enkel chocoladegebak en appeltaart staat op de kaart. Een moeilijke keuze, maar na de koffie starten we dan ook echt onze tocht. Eerst pakken we nog een mozaïek mee, eigenlijk pal voor het koffieterras, kleurrijke steentjes met die op een plein liggen.
Als we het dorp uitlopen zien wij nog een oude stoomlocomotief, Loc84, die ter herinnering aan de spoorwegstad Gennep (in de tweede WO lag in Gennep een internationale spoorroute) op een terp ligt. We gaan nu de Heijdense bossen in, doen een leuk heuvelachtig landschap aan en gaan richting Afferden. Het zal ergens op de Zwarte Heide geweest zijn dat een picknickbankje ons streng aankijkt. Dit is een verplichte stop. De meegebrachte koffiekan doet dienst, ja het zal ons niet meer overkomen dat de koffietenten onderweg niet thuis geven. Broodje erbij en we gaan weer verder. Het is niet ver voordat we het Quin bereiken, een door kwelwater gevoed groot ven. We komen eerst, na een klim, op een uitzichtpunt uit waar we alle vennen zien liggen. Erg leuk om te zien! Tussen de vennen moeten nog dravers en Hooglanders struinen, maar wij zien enkel in de verte wat verdwaalde ganzen en een klein geitje. Maar dat laatste kan ook een verdwaald schaap zijn. Wel mierenhopen her en der aan de kant van de weg en tegengestelde Pieterpadlopers. Er gaan er meer terug dan heen, voor ons prettig om te lopen want je hebt geen mensen voor je. Bij Afferden komt het Maasduinen-Nierspad erbij en gaan we het pontje van Afferden-Sambeek over. Het pontje vaart gelukkig om de 5 minuten, dus dat is niet lang wachten. Als we de Maas dan ook oversteken, een tochtje van een paar minuten, komen we in Brabant aan, waar we welkom worden geheten door een groot bord langs de kant van de weg. Inmiddels is het lekker zomerweer en ploffen we even bij de Maas neer om de bootjes langs te zien varen. Was het bij het pontje nog druk vaarverkeer, nu zien we enkel een verdwaalde speedboot voorbij komen. We lopen zo een stukje langs de Maas, om daarna via de zoetepasweiden en de zurepaseweiden, onze eindbestemming te bereiken, Vierlingsbeek. We komen midden in het dorp uit, waar we wat inkopen doen bij de buurtsuper en hierna op zoek gaan naar het station, waar onze auto staat. Het ligt wat van de route af, maar vinden het toch redelijk snel.
Morgen willen we nog een klein stukje van het Pieterpad lopen, dus gaan we op zoek naar een camping. Afferden, daar zit er een goede camping, zo lezen we in het campingboek. Voor dat we het weten staan we weer op het pontje, dit keer met de auto.