MaestroX ziet walvissen - Reisverslag uit Powell River, Canada van maestrox - WaarBenJij.nu MaestroX ziet walvissen - Reisverslag uit Powell River, Canada van maestrox - WaarBenJij.nu

MaestroX ziet walvissen

20 Augustus 2016 | Canada, Powell River

Zaterdag 20 augustus
Ook vandaag is het stralend weer. Het zonnetje lacht ons vanochtend al weer toe. Vandaag verlaten we Victoria. Maar niet voordat we nog eerst nog even langs de Chinese wijk gaan.
Gisteravond hadden we al de Chinese wijk bezocht, met het smalste steegje van heel Canada, de Chinese poort en alle lampions, maar toen hebben we amper foto’s kunnen maken. Nu kan het nog, we worden zelfs verwelkomd door Chinese klanken.
Op naar de dutch bakery. Die hadden we al eerder gezien en we moeten natuurlijk wel iets voor bij de koffie hebben. Tim Horton’s koffiepaleis heeft veel bagels en donuts, maar de echte gevulde koeken heeft hij niet in het standaard assortiment zitten. Deze Hollandse bakkerij heeft zelfs krentenbollen, speculaasjes en ook de chocoladeletters voor Sinterklaas zitten in de collectie. Wij kiezen dus voor de gevulde koeken.
Hier noemen ze de gevulde koeken trouwens flying sauces en je hebt ze in 2 varianten, de klein mini gevulde koeken en de reguliere. Natuurlijk gaan we voor de reguliere koeken.
We bewaren deze koeken voor de top van de Mount Douglas berg. Deze berg geeft een leuk overzicht over de hele stad (van Victoria) en je ziet zelfs ook Amerika liggen. Enkel, en dat hebben ze er niet bij verteld, is het dat je hier een flinke klim voor moet doen. Ongeveer 1400 meter fors klimmen en dan krijg je pas je beloofde uitzicht.
We hebben vandaag geen enkele bewolking en het uitzicht is inderdaad heel leuk. De gevulde koekentest kan dan ook starten op de top van de berg (wat droogjes, veel koekkruiden en een goede nasmaak), waarna wij onze berg afdalen.
Voor vandaag hebben wij een boottochtje staan vanuit Comox, een eindje terugrijden vanuit Victoria. Om hier te komen, komen wij in een megafile terecht, wat zeker 3 kwartier langzaam rijden oplevert. Een echte aanleiding hiervoor is er niet, behalve dan dat er een aantal verkeersbaantjes af gaan.
Maar zodra de file opgelost is, kunnen we zorgeloos doorrijden. Wij twijfelen nog even om te stoppen bij een waterval, maar nergens staat hoe lang het duurt voordat je er bent. En we hebben tenslotte nog een bootreis voor vanmiddag staan. We wagen het er niet op en rijden door. In Comox aangekomen, kunnen we eigenlijk direct in de lijn staan voor inscheping. De tocht gaat Powel River is een anderhalf uur varen. En het leuke is nog dat we 2 bultrugwalvissen spotten tijdens de overtocht. Echt leuk hoor!
De eigenaresse van ons motel verwachte ons al. Ze is wat stressvol en praat wat snel. De vooraf geboekte kamer heeft ze 2 x geboekt en heel vervelend, de kamer is al vergeven. Ze heeft al een oplossing. Voor ons heeft ze al een andere kamer geboekt bij een ander motel aan de haven. Goedkoper en excuses, ach, we mogen achter haar aanrijden, dan kan ze het allemaal coordineren.
Wij zijn de moeilijkste niet, en zeker als het goedkoper kan, en nu met uitzicht op de haven. Er is ook nog een klein cafeetje aan de haven, waar we op uitkijken, maar dat gaat helaas net dicht. Dat is dan weer jammer.
We checken in en gaan nog even het dorp in. Kijken of hier nog wat te beleven valt.