MaestroX vindt ondanks de mist een motel in Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van maestrox - WaarBenJij.nu MaestroX vindt ondanks de mist een motel in Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van maestrox - WaarBenJij.nu

MaestroX vindt ondanks de mist een motel in Tofino

17 Augustus 2016 | Canada, Tofino

Woensdag 17 augustus
Het ontbijt doen we niet op ons duiventilbalkon, maar doen we binnen in onze motelkamer vandaag.
Gisteravond hebben we nog lang gezocht naar een accomodatie in Tofino, een plaats aan de andere kant van het eiland, waar we graag naar toe willen. Volgens bookings.com, Expedia en diverse Canadeze boekingssites zijn hier alle motels en hotels volgeboekt. Er is geen kamer meer vrij. Geen bedje meer beschikbaar. Zelfs de dure lodges van 560 euro per nacht zijn volgeboekt. Uitverkocht allemaal. Die prijs van 560 euro is natuurlijk wel zonder ontbijt en exclusief 7% belasting, maar dat begrijp je natuurlijk wel.
Toch willen we Tofino zien en besluiten deze kant af te reizen. Tofino ligt aan de Westkant van Vancouver eiland en, ondanks dat het maar zo’n 100 kilometer van Port Alberny ligt (onze huidige locatie) kan de temperatuur zo’n 10 graden kouder daar zijn.
Gelukkig is het vandaag zonnig en al zo’n 21 graden, en dat om 9 uur ‘s ochtends al. Als we in de auto deze kant opgaan, merken we inderdaad dat het zomerse zonnetje wordt ingeruild voor een licht mistbankje. Wat langzaam overgaat in echte mistslingers. De temperaatuur zakt naar zo’n 16 graden.
De weg slingert tussen de bergen. Je hebt af en toe het idee dat je tussen de Franse Alpen rijdt en er is veel onderhoud aan de weg. Regelmatig moeten we stoppen voor wegwerkzaamheden. Meestal zijn het gezellige Canadeze dames die een bordje stop voor je om hoog houden. In Nederland zie je niet zo veel dames in de wegenbouw werken. Maar goed, een vertraging van zo’n 45 minuten, het maakt niet zoveel uit. De natuur is mooi, we hebben genoeg hitjes bij ons op de i-pod, dus het wachten is niet zo erg.
Alle bezienswaardigheden, vlakbij Tofino laten we links liggen. Zelfs de koffie kan wachten. Onze tactiek is om vandaag, voordat de nieuwe toeristen het plaatsje bezoeken, om toch te kijken of we een plek kunnen vinden voor vanavond.
En dat lukt gelukkig ook nog. We komen eerst nog alle motels (en hotels en resorts) tegen met grote borden: no vakancy. Maar dan zien we nog 1 motel, vlakbij het centrum, dat nog 2 kamers heeft. Het lijkt de broer van dhr. Cheung te zijn, wij kunnen nog kiezen. De prijs is, zoals verwacht wat hoger dan we tot nu toe hebben betaalt, maar gelukkig accepteer de heer Mastercard nog steeds onze uitgaves.
Nu we een kamer gevonden hebben is het tijd om dit eens te gaan vieren, en dat kan je natuurlijk het beste doen met appelgebak en koffie, in Tofino. En dan wordt het tijd om de bezienswaardigheden van Tofino eens te gaan ontdekken. Tofino is eigenlijk een uitvalbasis voor de meeste toeristen om beren of walvis excursies te doen.
Wij doen dit niet, nadat wij eerst het plaatsje goed bekeken hebben, gaan wij eerst naar Radar Hill. Hier heb je een aardig overzicht over de bossen van Tofino, en zie je alles vanaf de hoogte. Na een kort bezoek aan Long Beach doen we de Forest Trail, een wandeling door het regenwoud, waarbij je op een plankenpad loopt. Dit plankenpad laat je dan weer fors dalen met trapjes, dan weer flink stijgen. Echt leuk te zien, ook hier weer de enorme dikke bomen en ook gaten in de bomen. Ook zie je soms enkel een overhangende worteltak, waar een boom op groeit. Fun om te doen.
We rijden hierna door naar Ucluelet, waar een kleine vuurtoren staat. Hier kan je een trail (Pacific rim trail)doen van een kleine 4 kilometer, die je langs de rotsen van de vuurtoren brengt. Je zou hier ook zeehonden kunnen spotten, maar die zijn vandaag waarschijnlijk op familiebezoek gegaan. Wij zien ze in ieder geval niet.
Maar je hebt echt een mooi uitzicht op de kust. Af en toe is het wel kil en fris in de schaduw, met af en toe een overtrekkende mistsliert, maar met de prikkende zon verwarm je weer snel. De haven van Ucluelet valt een beetje tegen en na een korte souvenirzoektocht gaan we terug naar Tofino.
Hier doen we eerst nog een 2e Rainforest tocht van een kleine kilometer, wat net iets anders is dan de tocht die we eerder deze dag hebben gemaakt. Inmddels is het al dik 6 uur geworden en wordt het tijd om eens ons motel op te zoeken en iets te gaan eten. Meneer Cheung staat ons al op te wachten.