MaestroX doet de Totem Walk (bij 34c) - Reisverslag uit Victoria, Canada van maestrox - WaarBenJij.nu MaestroX doet de Totem Walk (bij 34c) - Reisverslag uit Victoria, Canada van maestrox - WaarBenJij.nu

MaestroX doet de Totem Walk (bij 34c)

18 Augustus 2016 | Canada, Victoria

Donderdag 18 augustus
Ook vandaag weer een stralende dag. We worden vroeg wakker en na het ontbijt vertrekken we. Cheung krijgt zijn sleutel, het in en uitpakken gaat steeds sneller.
We verlaten het Westelijkse puntje van Vancouver eiland en rijden dezelfde weg terug, die wij gisteren heen gereden hebben. We zien de afslagen van het Rainforest, de stranden en ook iets later het pad met de dikke bomen. De weg is mooi en elke uitzicht na een bocht in de weg doet aan een Bob Ross schilderij denken. Alle uitstapjes op deze route hebben we al gedaan en rijden het voorbij.
In Port Alberny drinken we koffie en gaan nog verder terug, totdat we de Ocean Drive Route bereiken. Deze pakken we dan ook een klein stukje en rijden via de Oostelijke kant van het eiland naar het Zuiden.
Nanaimo staat op het programma. Niet om het culturele hart van deze plaats, geen historische fonteinen of een idylische 18e eeuwse boedhistisch tempeltje. Nee, we hebben het hier over een onderzoek naar de Nanaimo bar. Dit culinaire hapje staat op het programma. De reisboeken zijn lyrisch over dit taartje, je moet dit hebben geproefd en je reis is niet compleet zonder zo’n Nanaimo bar. Amper zijn we deze plaats dan ook ingereden en slaan dan ook direct af naar een delicatessezaak, waar dit lekkere hapje te halen valt.
We slagen hier dan ook direkt in, de Nanaimo bar ziet er uit als een ingezakte tompoes, echter de smaakbeleving is totaal anders. Van boven is de bar afgetopt met chocolade, van onderen heeft de bar nog het meeste weg van een brownie, maar de witte substantie ertussen is een soort mousse, die de totaalbeleving van de bar naar een hogere dimensie brengt. Dit is genieten in het kwadraat. Zo’n barretje is wel een zware opgave voor je maag, je hebt eigenlijk direct een lunch op.
Wat verder de plaats Nanaimo heeft? Geen idee. Wij zijn nog in volle overgave van dit taartje en slaan de plaats over. Beter dan de bar kan het tenslotte niet meer worden.
Chemainus is de volgende plaats die we aandoen. Dit dorp staat bekend om zijn muurschilderingen, wat we als een Amerikaan bekijken, dat wil zeggen: we gaan de auto niet uit. Of dit aan de Nanaimo bar heeft gelegen is niet duidelijk, maar de murals, zoals de Canadezen deze noemen, zijn dan ook het beste te bewonderen als je langszaam langsrijdt, wat we dan ook doen.
Niet veel later stoppen we wel. in het plaatsje Duncan, home of the totems. Ja, dat zegt eigenlijk al genoeg. We hebben eigenlijk al zo veel totempalen op de foto gehad, maar met zo’n naam, daar moet je echt voor afslaan. Het is vandaag 34 graden, niet echt de temperatuur om een totem walk te doen, maar die chocolate bar moet er tenslotte ook een keer van worden afgelopen. In het plaatsje is een leuke tocht uitgezet, de totemwalk, die je langs 80 totempalen brengt. De ene is wat leuker dan de ander, maar het tochtje is echt leuk, bijna op iedere hoek staan er een aantal.
We zijn inmiddels al redelijk Zuidelijk afgezakt van Vancouver eiland, en zien hier de hoofdstad al liggen, Victoria. Aan het begin van deze stad checken we voor 2 dagen in bij een prima motel, waar de bus richting downtown stopt. We verkennen de stad via de bus (lijn 50) en bekijken vanaf het haventerras met een lighthouse biertje (waar we nog een zeehondje spotten) de activiteiten. Veel kleine vliegtuigjes in de haven, taxibootjes die heen en weer varen en de stad staat volop in een bloemenzee. Morgen gaan we de stad echt goed bekijken, we hebben nu een eerste indruk opgedaan en dat smaakt naar meer.