MaestroX is op Texel - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van maestrox - WaarBenJij.nu MaestroX is op Texel - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van maestrox - WaarBenJij.nu

MaestroX is op Texel

Door: MaestroX

30 Juli 2011 | Nederland, Amsterdam

Zaterdag 30 juli 2011 – De Waal, Texel

Een bewolkte dag, maar wel droog. Daar zijn we voor gekomen, hoewel een zonnetje de dag nog stralender had kunnen maken. Al lang willen we een Waddeneiland aandoen en het komt er iedere keer niet van. Maar nu, hartje zomer en een weekend zo voor de deur, kan Texel ons niet meer ontnomen worden. Nouja, het spande er toch nog wel om. Omdat het hoogseizoen is, voorafgaand aan de boottocht, toch nog even wat campings gebeld met de vraag of er nog een plaatsje vrij is. Alle ANWB campings bomvol en ook de kleine campings hebben allemaal een full house voor dit weekend. Maar niet camping Boerderij Hoogvliet in De Waal. Waarschijnlijk als enige.
Meer dan welkom, we houden een plaatsje voor u vrij. Dat klinkt goed.

Den Helder bereiken we in een kleine anderhalf uur, een kleine vertraging tussen Heemskerk en Alkmaar, maar dat mag geen naam hebben. De boot zien we net wegvaren, gelukkig vaart hij 2 x per uur, dus het eerste koffiemoment hebben we al te pakken. Binnen een kleine 20 minuten brengt de boot ons naar de overkant en het zoeken is naar De Waal. De camping blijkt tocht wat moeilijker te vinden, maar na een klein ommetje op het eiland vinden we het terrein. De eigenaresse heet ons hartelijk welkom en we mogen nog kiezen waar we onze camper mogen plaatsen. We kiezen een plekje langs een terp, waar we pas veel later achter komen wat hier ons te wachten staat. Hier hebben we voor nu geen boodschap aan, want de vuurtoren van De Cocksdorp staat op ons te wachten. Eerst een rondje door het dorp, waarna we al uit de verte de rode toren zien staan.Uiteraard stappen we de vuurtoren in, klimmen een paar treden en zien kogelgaten in de 2e ommuurde ronding, iets wat nog uit de 2e wereldoorlog stamt. Een uitzicht op de Noordzee, veel vogels en de Texelse schapen turen tussen de duinen. Ja, we zitten op een echt Waddeneiland. ’s Middags rijden we door het landschap, een heus Maori beeld in de achtertuin van een atelier pakken we nog mee en gaan dan toch echt shoppen. En shoppen kun je natuurlijk het best doen in Den Burg, de hoofdplaats van Texel. Texelse schapen, wol, kaas, kandijkoeken en had ik gezegd schapensouvenirs. We zien ze allemaal, kopen ook nog het nodige en morgen gooien we wel een schaap in onze camper als we van de camping bij de boer vertrekken mee. Pal voor sluitingstijd komen we nog in Oosterend aan, een dorp van niks. Maar een wijn en likeurkelder van jewelste. De kruikjes worden goed gevuld en met complimenten van het huis verlaten we volbezakt en met de nodige promillages het wijnhuis. Oosterend is bij deze goedgekeurd. De camping is snel gevonden, we beginnen Texel al aardig te kennen. Maar wat horen we nou toch allemaal achter die terp?