MaestroX in het juttersmuseum - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van maestrox - WaarBenJij.nu MaestroX in het juttersmuseum - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van maestrox - WaarBenJij.nu

MaestroX in het juttersmuseum

Door: MaestroX

31 Juli 2011 | Nederland, Amsterdam

Zondag 31 juli 2011
Ja, achter die terp hoorden we koeien. Niet gewone koeien, maar bronstige koeien, loeiende koeien en boe boe blah blah koeien. En de koeien staan met de kippen op stok op, dus rond zes uur ‘s ochtends horen we het eerste geblaat.
Een vroegertje dus vandaag bij camping Hoogvliet. Je hebt dan wel wat aan je dag. Als we ’s ochtends vroeg de boerin uitzwaaien en de eerste schapen rond zien dartelen, weten we dat we op Texel zitten. Een boerderij met juttersspullen passeren we vlakbij Eierland en toeren een beetje door de dorpen. Ook lang de vele weilanden met schapen onverwachts Texelse kunst te zien, een blauwe koe met een hangende klomp in de wei. Zoveel cultuur kunnen we ’s ochtends niet gelijktijdig verwerken, dus besluiten in De Cocksdorp maar koffie te drinken. Ons restaurantje van gisteren is net aan geopend, de mussen kijken verlekkerd naar het bijpassende koekje, maar slagen er niet in om het van ons af te pakken. Natuurlijk gaan we ook naar het strand, want zeg nu zelf, je moet het strand van Texel natuurlijk wel gezien hebben. Daarna bij natuurgebied De Slufter klimmen we de trappen op, om het open landschap tussen de duinen en de zee te zien. Je kan naar de zee lopen via aangelegde wandelpaden, maar wij bekijken enkel het totaaloverzicht en zien de Noordzee Texel aanraken.Veel wandelaars lopen eenzelfde rondje.
En om meer te zien van Texel gaan wij dan ook naar het Juttersmuseum in Oudeschild. Hier kan je in iets van 4 loodsen alles zien wat maar aangespoelt is in de afgelopen jaren op Texel, van TV’s, reddingsboeien tot een collectie nieuwe schoenen, nouja nieuw. Leuk hoor. ’s Middags pakken we nog de enige echte vissershaven, Oudeschild, waar het al lekker druk is. We willen nog een Texels visje meepakken, maar de rijen in het restaurant zijn enorm, dat laten we vandaag dan ook maar. Wel lopen we de haven in en zien hier de vele vissersboten die hier dagelijks uitvaren. Wij varen ook maar weer eens uit, maar niet voordat we bij Waal, een klein dorpje vlakbij de boot, nog even kunnen turen naar de vele schapen die het eiland rijk is. Ook nu vaart de boot twee maal in het uur, dus hoeven wij gelukkig niet lang te wachten om over te gaan. De nodige zeemeeuwen begeleiden ons naar naar Den Helder. Het was een mooi en leuk weekend op een waddeneiland.